Nauczyciele pierwszego etapu kształcenia naszej szkoły w pracy z dziećmi starają się poszukiwać takich metod i form pracy, które byłyby zarówno atrakcyjne dla dzieci, jak również dawały satysfakcję nam – nauczycielom. Dlatego też korzystamy z metody projektu edukacyjnego, która należy niewątpliwie do metod aktywizujących pracę ucznia i sądzimy, że zasługuje na szczególną uwagę. W roku szkolnym 2004/2005 (październik - luty) uczniowie mojej klasy realizowali opracowany przeze mnie, we współpracy z koleżankami nauczania zintegrowanego, projekt edukacyjny : „ Poznajemy naszego patrona” .
Opracowany przez nas projekt był przygotowany dla uczniów klas I-III z naszej szkoły. Jego głównym założeniem było przybliżenie uczniom postaci patrona naszej szkoły – Mikołaja Kopernika oraz czasów, w których żył, rozbudzenie zainteresowań astronomią i kosmosem oraz zintegrowanie uczniów, nauczycieli i rodziców wokół wspólnych działań związanych z patronem szkoły. Działania te realizowane były poprzez konkursy, zabawy, spotkania i prezentacje.
Uczniowie realizowali założenia projektu podczas zajęć lekcyjnych, bibliotecznych oraz spotkań. Tematyka zajęć obejmowała między innymi:
- czytanie wierszy o Mikołaju Koperniku,
- oglądanie i analiza albumów, pozycji książkowych, czasopisma „Fokus”, ilustracji, plansz z układem słonecznym itp.,
- opracowanie w grupach : albumu, referatu, książeczki lub plakatu,
- wykonywanie gazetki tematycznej w klasie,
- zorganizowanie w klasie kącika edukacyjnego o tematyce astronomicznej,
- spotkanie z pasjonatem astronomii; pokaz i demonstracja przyrządów do obserwacji astronomicznych,
- przygotowania uczniów do udziału w konkursie wiedzy,
- redagowanie wierszy i tekstów twórczych, zaprojektowanie własnej książeczki pt. „Listy do Mikołaja Kopernika”,
- wykonywanie pracy plastycznej na temat: „Mikołaj Kopernik w moich oczach”;
Realizacja projektu zakończyła się jego prezentacją – imprezą ogólnoszkolną, która odbyła się 20 lutego 2006 r.. W uroczystości uczestniczyli zaproszeni goście: dyrekcja szkoły, rodzice, nauczyciele.
Prezentacja projektu miała oryginalny przebieg. Jeden z uczniów wcielił się w postać Mikołaja Kopernika, z którym inni uczniowie – dziennikarze – przeprowadzali wywiad. Dużo emocji wywołał turniej wiedzy o patronie i kosmosie, w którym uczestniczyli reprezentanci klas I-III. Uczniowie biorący udział w projekcie zaprezentowali efekty swojej kilkumiesięcznej pracy: albumy, plakaty, książeczki o Mikołaju Koperniku. Nastąpiło ogłoszenie wyniku konkursu plastycznego i literackiego. Dzieci recytowały samodzielnie napisane wiersze i śpiewały piosenki.
Podsumowaniem zrealizowanego projektu była jego ewaluacja – opinia dyrekcji, nauczycieli, rodziców obecnych podczas prezentacji efektów poszczególnych działań oraz samoocena działań uczniów i nauczycieli. Przeprowadzona ewaluacja potwierdziła celowość projektu.
Wszyscy uczniowie byli zaangażowani w pracę nad realizacją projektu. Nauczyli się współpracować z kolegami i koleżankami, poszerzyli swoją wiedzę i wykorzystywali ją w działaniu twórczym. Dzieci po raz kolejny mogły pokazać się na tle szerszego środowiska, pokonywać bariery tremy, nabywać coraz to większych doświadczeń i umiejętności.
Tego typu przedsięwzięcie wymagało szczególnego przygotowania, dobrej współpracy w zespołach i odpowiedzialności za powierzone zadania.
Uczniowie, którzy pod moim kierunkiem przygotowywali projekt „Poznajemy naszego patrona” zyskali:
- Poszerzenie wiedzy o nowe treści i przydatne umiejętności.
- Rozbudzenie zainteresowań.
- Poczucie udziału w nadzwyczajnej przygodzie edukacyjnej.
- Umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy.
- Świadomość rzetelnego wywiązywania się z przyjętego zadania, co było szczególnie widoczne podczas prezentacji.
- Możliwość szlifowania swoich umiejętności aktorskich.
- Umiejętność współpracy w zespole.
Rodzice uczniów:
- Zyskali pewność, że dziecko jest podmiotowo traktowane, angażowane do trudnych i odpowiedzialnych zadań.
- Zrozumieli jak cenna jest ich pomoc i wsparcie.
Efektem dla mnie było:
- Lepsze poznanie możliwości uczniów oraz pozyskiwanie informacji na temat relacji między dziećmi.
- Poczucie satysfakcji z dziecięcej aktywności.
- Wzbogacenie doświadczenia pedagogicznego.
Efekty dla szkoły :
- Promowanie szkoły w środowisku lokalnym.
- Integracja nauczycieli, uczniów i rodziców wokół wspólnych działań.
- Podwyższenie stanu wiedzy społeczności uczniowskiej.
Opracowała: Monika Smykowska
|